Post title imagePost title image

ОФІЦІЙНИЙ КОМЕНТАР ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ЕКСПОРТНОГО КОНТРОЛЮ УКРАЇНИ

Останніми днями у публічному просторі ширяться публікації пана Тараса Трояка зі звинуваченнями на адресу Державної служби експортного контролю України щодо нібито «блокування» імпорту товарів військового призначення та подвійного використання в Україну для потреб національної оборони. Лунають також нарікання на «монополізацію» державою ринку озброєнь та військової техніки, що, мовляв, перешкоджає розвитку приватної ініціативи у цій сфері, зокрема, як імпорту, так і виробництву потрібних нашій армії безпілотників.  

У цьому зв’язку змушені наголосити, що подібні заяви є маніпулятивними, дискредитують як роботу Державної служби експортного контролю України, так і Уряду загалом, та сприймаються нами як елемент тиску.  

 

Щодо нібито блокування імпорту стратегічних товарів в умовах війни 

 

З початку збройної агресії рф безумовним пріоритетом Держекспортконтролю є забезпечення Міністерства оборони, Збройних Сил України та інших законних збройних формувань сучасними зразками озброєння. Ми робили і робимо все можливе для спрощення імпорту озброєння, військової техніки та боєприпасів для потреб ЗСУ.  

 

  • Так, вже в перший день агресії, 24 лютого 2022 року, Держекcпортконтролем було запроваджено практику видачі відкритих дозволів на імпорт товарів військового призначення та було видано такі дозволи на імпорт для потреб Міноборони з 10 країн світу. У подальші дні цю практику було розповсюджено на інші силові відомства України, а також компанії-імпортери (загалом було видано 321 такий дозвіл з 51 країни світу), що забезпечило безперешкодний імпорт озброєнь та військової техніки безпосередньо для ЗСУ та інших законних збройних формувань України.
  • Розгляд усіх нових заяв на отримання дозволів на імпорт озброєнь та військової техніки безпосередньо для ЗСУ та інших законних збройних формувань здійснюється в пріоритетному порядку і рішення ухвалюються, як правило, протягом доби. 
  • У співпраці з Мінекономіки і Секретаріатом КМУ розроблено та забезпечено внесення змін до постанови КМУ від 01.03.3022 №174, згідно яких без дозволу Держекспортконтролю можна ввозити в Україну як благодійну допомогу певні товари, включаючи квадрокоптери, коліматорні приціли та тепловізори, призначені для ЗСУ та інших законних збройних формувань України.
  • Разом з Мінекономіки розроблено проект змін до відповідних підзаконних нормативно-правових актів, які дозволили спрощену процедуру реєстрації суб’єктів господарювання України в Держекспортконтролі та отримання ними дозволів на імпорт товарів військового призначення без повноважень Кабінету Міністрів України за умови, якщо кінцевими споживачами таких товарів є ЗСУ чи інші законні збройні формування України.
  • На даний час на розгляді Уряду знаходиться ініціатива Держекспортконтролю щодо виключення із режиму експортного контролю імпорту в Україну засобів індивідуального захисту. У разі позитивного рішення Уряду, без дозволу Держекспортконтролю будь-які суб’єкти господарювання зможуть імпортувати в Україну такі необхідні товари як бронежилети, броньовані пластини, шоломи, захисний одяг, протигази та їх складові частини.

  

Щодо нарікань на «монополізацію» державою ринку озброєнь 

 

Твердження про монополізацію державою ринку виробництва озброєнь та військової техніки не відповідає дійсності. Ще з 2015 року в Україні скасовано ліцензування виробництва озброєнь та військової техніки. Відтак, такою діяльністю може займатися будь-який суб'єкт господарської діяльності. Більше того, постановою КМУ від 08.04.2020 № 504 Урядом було зроблено наступний крок в напрямку лібералізації ринку виробництва зброї - скасовано вимогу для уповноважених підприємств здійснювати маркетинг ринків збуту та встановлювати зовнішні ціни за погодженням з Укроборонпромом. Варто також наголосити, що для потреб виробництва  товарів військового призначення будь-які суб'єкти, що ведуть таку діяльність, можуть без повноважень Кабінету Міністрів України отримувати дозвіл та ввозити в Україну запчастини та компоненти, необхідні для їхнього виробництва.  

 

Щодо начебто блокування Держекспортконтролем заяви одного з суб’єктів господарської діяльності, до якого нібито має відношення Тарас Трояк. 

 

15 липня 2022 року ця компанія була зареєстрована в Держекcпортконтролі як суб’єкт здійснення міжнародних передач товарів подвійного використання (квадрокоптери), а відтак може здійснювати імпорт таких товарів в Україну без дозволу нашої служби. Слід зазначити, що зважаючи на відповідність поданого компанією до Держекспортконтролю пакету документів вимогам законодавства у сфері державного експортного контролю, така реєстрація відбулась впродовж трьох днів замість тридцяти, як це передбачено  законом. Згодом компанія звернулася із запитом засвідчити сертифікат кінцевого споживача, яким надаються гарантії компанією іноземному постачальнику. Втім, процедура засвідчення сертифікату кінцевого споживача не передбачена чинним законодавством, а відтак виходить за межі повноважень служби.

Проте, визнаючи важливість вирішення питання, Держекспортконтролем запропоновано використати положення постанови КМУ від 27.05.1999 № 920, відповідно до яких у разі наявності письмової вимоги експортера або держави експортера щодо підтвердження гарантій кінцевого використання товару Держекспортконтролем надається міжнародний імпортний сертифікат. Ця практика повністю відповідає міжнародним стандартам та цілком влаштовує експортера та органи експортного контролю інших країн. Для отримання такого документа є обов’язкова процедура подання заяви, яку необхідно виконати суб’єкту.  Зокрема, заявник має надати письмову вимогу держави експортера або самого експортера щодо необхідності отримання міжнародного імпортного сертифікату, чого ним не зроблено до цього часу.  Таким чином, ця “проблема” може бути вирішена оперативно виключно у правовій площині. Подальші «дискусії» не мають сенсу та відволікають від вирішення не менш важливих завдань. Пропонуємо детально ознайомитись з наведеним вище нормативним актом. 

 

Держекспортконтроль зі свого боку докладає максимальних зусиль, щоб допомогти вітчизняним підприємствам, особливо виробникам, дотриматись усіх необхідних вимог законодавства для отримання дозвільних документів. Ми консультуємо і роз’яснюємо, закликаємо створювати власні системи внутрішньофірмового експортного контролю, що є загальноприйнятою практикою в ЄС та інших провідних країнах світу, та вивчати систему підготовки документів. Це дійсно непросто та інколи простіше звинуватити “бюрократів”, аніж докласти зусиль, щоб розібратися у цих питаннях. 

 

Наголошуємо, що будь-який крок Держекспортконтролю має бути чітко вивірений з точку зору дотримання міжнародних зобов’язань України у сфері експортного контролю, відповідності міжнародним стандартам у цій сфері.  Належна робота системи експортного контролю та надійний контроль за використанням імпортованих товарів військового призначення та подвійного використання в заявлених цілях  є базовою передумовою для постачань озброєнь і військової техніки для потреб ЗСУ з боку наших міжнародних партнерів. Пишаємося, що наша система заслуговує на позитивну оцінку з боку США та ЄС. Свідченням цьому є відповідні заяви представників держорганів цих країн, які були зроблені у світлі звинувачень, що лунали з боку деяких іноземних політиків.  
         Сподіваємося, що дали вичерпні коментарі у відповідь на безпідставні звинувачення. 

Разом з цим,  усвідомлюємо, що, як і будь-який інший орган влади, Держекспортконтроль має свої проблеми і недоліки. Попри воєнний стан, продовжуємо докладати всіх зусиль для реформування держоргану, зокрема у сфері цифровізації діяльності та оптимізації процедур експортного контролю, що має спростити діяльність суб'єктів міжнародних передач. Залишаємося відкриті до конструктивного діалогу та критики, але не сприймаємо критику заради досягнення вузькокорпоративних інтересів чи з іншою маніпулятивною метою.
Робота з промисловістю
Про службу
Новини
Головне
Семінари
Фото-галерея
Протокольні рішення
Регуляторна політика
Адміністративні послуги
Посвідчення про реєстрацію
Висновок на переговори
Висновок на тимчасове ввезення/вивезення
Висновок на транзит
Дозвіл на експорт/імпорт
Міжнародний імпортний сертифікат
Атестація СВФЕК
Повноваження на здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю
Експортний контроль
Обсяги міжнародних передач озброєнь
Громадська рада
Матеріали громадської ради
Для громадськості
Публічна інформація
Нормативна база
Правила доступу
Звернення громадян
Консультація з громадскістю
Річний орієнтований план проведення консультацій
Антикорупційна діяльність
Внутрішній аудит
Структура
Система ВФЕК
Навчальні матеріали
Банер
ГОЛОВНЕ
Фотогалерея
СВФЕК
Новини
Презентації
Експортний контроль